Pedagogical Practices for Decolonizing the Atlantic

A Survey with Brazilian Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51427/com.jcs.2024.05.0004

Keywords:

decoloniality, decolonial pedagogy, education, literature, post-colonial Atlantic, reinterpretation

Abstract

This article explores the application of the decolonial approach in the pedagogical practices of Brazilian teachers, with a special focus on the complexities of the Post-Colonial Atlantic. The proposed pedagogical strategy emphasizes the search for symbolic interpretations, stimulating reflection and knowledge construction within an educational context marked by cultural diversity. By adopting an interdisciplinary and critical approach to the teaching of Language and Literature, this study challenges Eurocentric narratives, encouraging a broader understanding of the impacts of colonization. The role of the teacher as a transformative agent is crucial, highlighting the importance of reinterpreting historical narratives in favor of an effective decolonial pedagogy in Brazil.

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Author Biography

Eduardo Russell, PUC-Rio, Brazil

Eduardo Russell é doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na PUC-RJ, investigando as práticas insurgentes/decoloniais no ensino de Literaturas na Educação Básica brasileira. Realizou estágio doutoral na Universidade do Porto e no Instituto Paulo Freire Portugal (2022), realizando conexões entre as obras freireanas e o movimento decolonial latino-americano. Integra os Grupos PROFEX e GEFOCC, na PUC – Rio, pesquisando Formação de Professores e Currículo. É mestre em Estudos de Literaturas, com ênfase em Literaturas Portuguesa e Africanas de Língua Portuguesa, pela UFF (2017). É graduado em Letras – Português/Literaturas pela UFRJ (2014). É professor da Escola Parque – Gávea há nove anos. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literaturas em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Decolonialidade, Poesia, Modernidade, Pós-Modernidade, Lusofonia e Ensino de Língua e Literaturas.

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Published

2024-06-28

How to Cite

Russell, Eduardo. 2024. “Pedagogical Practices for Decolonizing the Atlantic: A Survey With Brazilian Teachers”. Compendium: Journal of Comparative Studies | Revista De Estudos Comparatistas, no. 5 (June). Lisboa, Portugal:45–63. https://doi.org/10.51427/com.jcs.2024.05.0004.

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