Pedagogical Practices for Decolonizing the Atlantic

A Survey with Brazilian Teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51427/com.jcs.2024.05.0004

Keywords:

decoloniality, decolonial pedagogy, education, literature, post-colonial Atlantic, reinterpretation

Abstract

This article explores the application of the decolonial approach in the pedagogical practices of Brazilian teachers, with a special focus on the complexities of the Post-Colonial Atlantic. The proposed pedagogical strategy emphasizes the search for symbolic interpretations, stimulating reflection and knowledge construction within an educational context marked by cultural diversity. By adopting an interdisciplinary and critical approach to the teaching of Language and Literature, this study challenges Eurocentric narratives, encouraging a broader understanding of the impacts of colonization. The role of the teacher as a transformative agent is crucial, highlighting the importance of reinterpreting historical narratives in favor of an effective decolonial pedagogy in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Russell, PUC-Rio, Brazil

Eduardo Russell é doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na PUC-RJ, investigando as práticas insurgentes/decoloniais no ensino de Literaturas na Educação Básica brasileira. Realizou estágio doutoral na Universidade do Porto e no Instituto Paulo Freire Portugal (2022), realizando conexões entre as obras freireanas e o movimento decolonial latino-americano. Integra os Grupos PROFEX e GEFOCC, na PUC – Rio, pesquisando Formação de Professores e Currículo. É mestre em Estudos de Literaturas, com ênfase em Literaturas Portuguesa e Africanas de Língua Portuguesa, pela UFF (2017). É graduado em Letras – Português/Literaturas pela UFRJ (2014). É professor da Escola Parque – Gávea há nove anos. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literaturas em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: Decolonialidade, Poesia, Modernidade, Pós-Modernidade, Lusofonia e Ensino de Língua e Literaturas.

References

Alves, C. [1870]. O Navio Negreiro. 13 de agosto, 2022. http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action&co_obra=1786.

Ballestrin, Luciana. 2013. “América Latina e o Giro Decolonial”. Revista Brasileira de Ciência Política, n.º 11: 89-117. https://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/2069.

Costa, B. R. L. 2018. “Bola de Neve Virtual: O Uso das Redes Sociais Virtuais no Processo de Coleta de Dados de uma Pesquisa Científica”. Revista Interdisciplinar de Gestão Social 7, n.º 1 (Jan./Abr.): 15-37. http://dx.doi.org/10.9771/23172428rigs.v7i1.24649.

Dussel, Enrique. 1994. 1492: El Encubrimiento del Otro. Hacia el Origen del Mito de la Modernidad. La Paz: Plural.

Freire, Paulo, e Sérgio Guimarães. 2003. A África Ensinando a Gente. São Paulo: Paz e Terra.

Freire, Paulo. 1993. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra.

Kilomba, Grada. 2019. Memórias da Plantação: Relatos de Racismo Cotidiano. Tradução de Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó.

Pessoa, Fernando. 1998. Obra Poética. Rio de Janeiro: Nova Aguilar.

Quijano, Aníbal. 2005. “Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina”. In A Colonialidade do Saber: Eurocentrismo e Ciências Sociais, Perspectivas Latino-Americanas, 117-42. Buenos Aires: CLACSO.

Ribeiro, Darcy. 1970. As Américas e a Civilização: Processo de Formação e Causas do Desenvolvimento Cultural Desigual dos Povos Americanos. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Russell, Eduardo. 2024. “Decolonial Pedagogical Practices and the Integration of Amefricanity in Language and Literature Teaching in Basic Education”. Textura – Revista de Educação e Letras 26 (65): 47-69. https://doi.org/10.4322/2358-0801.2024.26.65.03.

Russell, Eduardo. 2023. O Ensino de Língua e Literaturas em Perspectivas Decoloniais? O Que Dizem os Professores e as Professoras. Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Departamento de Educação.

Walsh, Catherine, Luiz Fernando Oliveira e Vera Maria Ferrão Candau. 2018. “Colonialidade e Pedagogia Decolonial: Para Pensar uma Educação Outra”. Education Policy Analysis Archives 26 (83): 1-16. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3874.

Walsh, Catherine, ed. 2013. Pedagogías Decoloniales: Prácticas Insurgentes de Resistir, (Re)Existir y (Re)Vivir. Tomo I. Quito, Ecuador: Ediciones Abya-Yala.

Published

2024-06-28

How to Cite

Russell, Eduardo. 2024. “Pedagogical Practices for Decolonizing the Atlantic: A Survey With Brazilian Teachers”. Compendium: Journal of Comparative Studies | Revista De Estudos Comparatistas, no. 5 (June). Lisboa, Portugal:45–63. https://doi.org/10.51427/com.jcs.2024.05.0004.

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.