Creating a Digital Press Collection for the Study of Iberian Cultural Relations
DOI:
https://doi.org/10.51427/com.jcs.2022.0032Keywords:
SilverAgeHD Ibercorpus, Tainacan, Tropy, open knowledge, Iberian cultural networksAbstract
We review the process of testing different digital open-access tools to structure and publish images, bibliographic data and aggregated information from a media corpus gathered in Portuguese libraries and newspaper archives regarding the cultural relationships established in the Iberian space between 1920 and 1936, and destined to merge into the digital exhibit SilverAgeHD Ibercorpus.
Downloads
References
ALLEN, Robert B. y John SCHALOW (1999). “Metadata and Data Structures for the His-torial Newspaper Digital Library”. Proceedings of the Eighth International Confer-ence on Information and Knowledge Management, pp. 147-153. DOI: https://doi.org/10.1145/319950.319971. Accedido a 31 de marzo de 2023.
BERAMENDI, Justo G. (1991). “El Partido Galleguista y poco más: organización e ideolo-gías del nacionalismo gallego en la II República”. En Justo G. Beramendi y Ramón Maiz (comps.), Los nacionalismos en la España de la II República. Consello da Cul-tura Galega - Siglo XXI, pp. 127-170.
BORRALHINHO, Bruno Miguel Alves (2020). Poder y música clásica en el Portugal del siglo XX. Tesis doctoral, Universidad Carlos III de Madrid.
BRANDÃO, Renata Santos y Marcel Ferrante SILVA (2017). “Proposta de Plano de Classi-ficação Facetado para as Universidades Federais”. Revista Digital Biblioteconomia e Ciência da Informação. 16, 1, pp. 104-118. DOI: 10.20396/rdbci.v16i1.8646302 Acce-dido a 31 de marzo de 2023.
CIFOR, Marika y Stacy WOOD (2017). “Critical Feminism in the Archives”. En Michelle Caswell, Ricardo Punzalan y T-Kay Sangwand (eds.), Critical Archival Studies, Número especial de Journal of Critical Library and Information Studies, 2, pp. 1-27. Disponible en <http://journals.litwinbooks.com/index.php/jclis/article/view/27>. Acce-dido a 31 de marzo de 2023.
Diário de Lisboa (1921-1990). Edición digital. Fundação Mário Soares. Disponible en http://casacomum.org/cc/diario_de_lisboa/. Accedido a 6 de julio de 2023.
GIL FOMBELLIDA, María del Carmen (2003). Rivas Cherif, Margarita Xirgu y el teatro de la II República. Fundamentos.
LEITE, José (2013). “Clubs Nocturnos de Lisboa”. Restos de Colecção (blog). Disponible en <https://restosdecoleccao.blogspot.com/2013/09/clubs-nocturnos-de-lisboa.html> Ac-cedido a 31 de marzo de 2023.
MARTINS, Luciana Conrado y Dalton Lopes MARTINS (2020). “Experimentações Socio-técnicas para Organização e Difusão de Coleções Univesitárias: O Caso do Projeto Tainacan”. Revista CPC, Centro de Preservação Cultural da Universidade de São Paulo, 15 (30), pp. 34-61. Disponible en <https://www.revistas.usp.br/cpc/article/view/173022>. Accedido a 31 de marzo de 2023.
MARTINS, Dalton Lopes, Daniela Lucas da Silva LEMOS y Morgana Carneiro de ANDRADE (2021). “Tainacan e Omeka: Proposta de Análise Comparativa de Softwa-res para Gestão de Coleções Digitais a partir do Esforço Tecnológico para Uso e Im-plantação”. Informação & Informação, 26 (2), pp. 569-595. DOI: 10.5433/1981-8920.2021v26n2p569. Accedido a 31 de marzo de 2023.
MASCATO REY, Rosario (2011). “Relaciones culturales entre España y Portugal: a propósi-to de Valle-Inclán en La Gaceta Literaria e Ilustração”. Anales de la Literatura Es-pañola Contemporánea, 36 (3), pp. 75-102.
MASCATO REY, Rosario y Adriana ABALO GÓMEZ (2022). “From Digital Humanities to Digital Modernism: Critical Approaches to Technology and Literary Dabatases: Sil-verAgeLab Translations and Valle-Inclán´s Manuscripts”. En Dolores Romero López y Jeffrery Zamostny (eds), Towards de Digital Cultural History of the Other Silver Age Spain. Peter Lang, pp. 67-87.
MENÉNDEZ-ONRUBIA, Carmen (2020). “Reposiciones del teatro galdosiano en la escena madrileña (1901-1919)”. En José Manuel González Herrán et al. (eds.), El siglo que no cesa. El pensamiento y la literatura del siglo XIX desde los siglos XX y XXI. Edi-cions de la Universitat de Barcelona.
PÉREZ ISASI, Santiago y Catarina Sequeira RODRIGUES (2022). “Escritoras e intelectua-les mujeres en las redes de intercambio cultural ibérico (1870-1930): tareas pendien-tes”. En Yasmina Romero Morales, Sabrina S. Laroussi y Luca Cerullo (eds.), Rees-crituras del paradigma: alteridad y género en el mundo literario hispánico. Sílex Ediciones, pp. 109-130.
RILEY, Jenn (2017). Understanding Metadata. What is Metadata, and What is it For?: A Primer. National Information Standards Organization. Disponible en <https://www.niso.org/publications/understanding-metadata-2017> Accedido a 31 de marzo de 2023.
SOUSA, Jorge Pedro y Celiana AZEVEDO (2021). “Revistas da Monarquia e I República: uma contribuição para a história da imprensa em Portugal”. En Carla Baptista, Jor-ge Pedro Sousa y Celiana Azevedo (coords.), 2021: Para uma história do jornalismo em Portugal – II. Livros ICNOVA, pp. 74-95.
The Dublin Core Metadata Initiative (2021). “Metadata Basics”. Disponible en <https://www.dublincore.org/resources/metadata-basics/> Accedido a 31 de marzo de 2023.
TILTON, Lauren (2018). “Digital Projects Review: Tropy”. Journal of American History, 105 (1), pp. 247-248.
TRINDADE, Luis (2016). Narratives in Motion. Journalism and Modernist Events in 1920s Portugal. Berghahn Books.
VELASCO REYES, Gloria Donají et al. (2021). “El uso del estándar Object ID y del softwa-re Tainacan en la documentación museológica: experiencias desde Brasil y México”. Intervención. Revista de Conservación, Restauración y Museología, 12 (23), pp. 258-303. DOI: https://doi.org/10.30763/intervencion.247.v1n23.26.2021. Accedido a 31 de marzo de 2023.
VAZ, Cecília Santos (2008). Clubes Nocturnos Modernos em Lisboa: Sociabilidade, Diver-são e Transgressão (1917-1927). Tesis de Máster, ISCTE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rosario Mascato Rey, Gonçalo Cordeiro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Compendium embraces online publishing and open access to all issues. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0), that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.